De meeste fluiten die ik bespeel zijn gebouwd door Fumitaka Saito (Amsterdam/Tokio):een Bressan altblokfluit, een Bressan voice-flute, een Terton sopraanblokfluit (op 415 Hz) en een Ganassi g-alt (466 Hz). Fumitaka maakt prachtige instrumenten, allemaal kopieën van historische instrumenten. Zijn fluiten hebben een buitengewoon fraaie, diepe en verdragende klank.
V.l.n.r: droomsopraan van Mollenhauer/Adriana Breukink beschilderd door Co Jacobs,
Ganassi-sopraan van Luca de Paolis en g-alt , altblokfluit en voice-flute van Fumitaka Saito.
Van Adriana Breukink bespeel ik een droomalt in f’ , een barokaltblokfluit in f’ en een Eagle-altblokfluit op 440 Hz. Deze fluiten hebben een grote, ronde, heldere en krachtige toon en een diepe, sonore laagte. Adriana heeft gezorgd voor spectaculaire ontwikkelingen in de blokfluitbouw, onder meer door het ontwerpen van de 'droomfluiten' (een kruising tussen een renaissance- en een barokblokfluit) en recent de Eagle blokfluit.
Van Luca de Paolis bespeel ik een Ganassi sopraanblokfluit (op 415 en 440 Hz).
Van Yamaha bespeel ik een moderne tenor- en basblokfluit.
Verder raad ik elke docent en speler aan om de website van Mollenhauer te bezoeken. Zij zijn de laatste decennia zeer innovatief geweest en bieden een rijk en gevarieerd instrumentarium. Om enkele voorbeelden te geven: de droomfluiten van Adriana Breukink (sopraan, alt en tenor) in verschillende uitvoeringen (droomsopranen zijn nu ook met kunststof kop en houten onderstel of helemaal in kunststof te verkrijgen); de moderne altblokfluit, met een omvang van 3 oktaven (e’-es’’’!) en de barokblokfluiten naar Morgan.
Foto Alex de Groot Blokfluit: droomalt van Adriana Breukink